Kerro paras nukahtamisvinkkisi

Hidasta elämää -keskustelu Foorumit Hyvinvointi Kerro paras nukahtamisvinkkisi

Avainsanat: ,

Luet parhaimillaan 10 vastausketjuja
  • Julkaisija
    Viestit
    • #603
      HE-toimitus
      Ylläpitäjä

      Mitkä ovat sinun parhaita nukahtamisvinkkejäsi rauhallisen ja hyvän yöunen saavuttamiseen?

      Lue myös TÄSTÄ muiden antamia vinkkejä.

      0
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
    • #608
      Onneli
      Keskustelija

      Keskity hengittämiseen. Siihen kuinka viileä ilma virtaa sisään ja lämmin ilma ulos. Olen kokeillut tätä jo kuukausia ja aina yhtä tehokas nukahtamiseen. Hengitykseen keskittymisessä ei voi ajatella muuta ja uni tulee yllättävän nopeasti. Kannattaa kokeilla!

      8
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
    • #612
      Pequ Nieminen
      Keskustelija

      Itselleni suurin apu on ollut siirtymisestä säännölliseen nukkumaanmenoaikaan. Pyrin menemään joka ilta nukkumaan klo 22. Tämä on myös elimistölle paras aika sillä klo 22-01 välillä nukkuminen on kaikkein ”terveellisintä”. On myös hyödyllistä nousta aamuisin sängystä samaan aikaan. Näin kehon monimutkainen ohjausjärjestelmä oppii milloin vuorokauden kierrossa on aika levätä ja silloin se myös optimoi kaikki toiminnot kuten unihormoni melatoniinin tuotannon tukemaan nukkumista.

      2
      like
      1
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
    • #866
      Anni
      Keskustelija

      Mindfulness ehdottomasti.

      1
      like
      0
      love
      0
      haha
      1
      wow
      0
      sad
      0
      angry
    • #869
      Maikki
      Keskustelija

      Jos asiat meinaa jäädä pyörimään liikaa mieleen eikä saa rauhoituttua, minulla toimii aika hyvin sanaristikon täyttäminen. Tykkään sanapeleistä ja aivojumpasta. Kun keskityn ristikon sanoja rakentamaan, se auttaa irtautumaan muista ajatuksista.
      Ristikkoa jonkin aikaa, sitten siirryn lukemaan jotain oikein kiinnostavaa kirjaa. Luen niin kauan, että silmät väsyy. Sitten on aika hyvät mahdollisuudet saada unta.

      2
      like
      1
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
    • #876
      Orkidea8
      Keskustelija

      Myöskin tuo säännöllinen unirytmi. Nukkumaan klo22 maissa ja klo7 ylös. Ja tiedän että useimmiten tarvitsen 8-9 tuntia unta, se täytyy järjestää. Illalla juon usein kamomillateetä tai vastaavaa rauhoittavaa yrttiteetä, se auttaa rentoutumaan. Lämmin suihku tai sauna illalla rentouttaa myös jos meinaa stressata.

      Joka ilta teen sängyssä kehon rentoutumisharjoituksen varpaista päälakeen ja yleensä nukahdan ennen kuin pääsen loppuun. Jos joskus on levoton olo, lasken hengityksiä 10:een ja aloitan aina uudelleen jos menen laskuissa sekaisin. Se rauhoittaa mielen. Jos on suru mieli illalla, mietin mistä olen kiitollinen tänään ja missä onnistuin tänään.
      Jos siltikään ei uni tule, luen kirjaa tai kuuntelen äänikirjaa. Ja hyväksyn ettei nyt tänä yönä taideta nukkua niin hyvin, huomenna sitten.

      1
      like
      4
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
    • #949
      Enkelinhenki
      Keskustelija

      Jos olet hankalassa elämäntilanteessa, sano 3 kertaa ajatuksella: Annan itselleni anteeksi tai jos mieleesi nousee joku henkilö anna hänelle anteeksi. Minua tämä on auttanut suuresti läheisriippuvaisena ja alkoholistin ex puolisona ja tyttärenä ❤️

      1
      like
      2
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
    • #951
      Nanja
      Keskustelija

      Kiitos Enkelinhengelle hyvästä neuvosta. On vain helpommin sanottu kuin tehty antaa anteeksi ihan oikeasti ja täysin vilpittömästi. Varsinkaan kun ei ole pyydetty anteeksi. Mutta mulla on juuri tämä anteeksiantamisjuttu työn alla.
      Valitettavasti joudun käyttämään joskus unilääkkeitä, mutta ensin yritän aina muita keinoja; unihypnoosia, meditaatioäänitteitä, ”unimusiikkia”, jossa on delta-aaltoja (Youtubessa esim. ”healing music, sleeping music, delta waves”), teen hengitysharjoituksia ja sitten pyydän enkeleilta apua nukahtamiseen.
      Jos en näidenkään jälkeen saa unta, luen vain kirjaa ja yritän olla stressaamatta nukkumisesta kun se vain pahentaa tilannetta.

      1
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
    • #978
      Ikuinen
      Keskustelija

      Joku kepeä äänikirja, makuuhuoneen viilentäminen, suihkussa käynti jo pari tuntia ennen nukkumaanmenoa tai viielähkö suihku (jotta keho ehtii viiletä unille), melatoniini. Piikkimaton päälle nukahtaa, kannattaa kokeilla. 🙂

      0
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
    • #1204
      Nimetön
      Ei-aktiivinen

      ASRM – Rentoutus on minulle tuonut syväntilan ja sekä holistinen työskentely syvään hengittäen.

      0
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
    • #1206
      alisaemiliaaa
      Keskustelija

      Kirjan lukeminen, rauhoittavan teen juonti,

      1
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
Luet parhaimillaan 10 vastausketjuja
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.