Kysy lääkäri Antti Heikkilältä

Hidasta elämää -keskustelu Foorumit Hyvinvointi Kysy lääkäri Antti Heikkilältä

Tämä aihe sisältää 20 vastausta, 12 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Antti Heikkila 2 kuukautta, 3 viikkoa sitten.

  • Julkaisija
    Viestit
  • #1258

    HE-toimitus
    Ylläpitäjä

    Mitä sinä haluaisit kysyä elämäntavoista Antti Heikkilältä?

    Antti Heikkilä on lääkäri ja kirjailija, joka antaa Hidasta elämää -sivustolla 6-osaisessa kirjoitussarjassa vinkkejä elämäntapaan, joka tähtää lääkkeiden käytön vähentämiseen. Heikkilän ensimmäinen teksti käsittelee liikuntaa, ja pääset lukemaan sen TÄSTÄ.

    Heikkilä vastaa täällä keskustelualueella kysymyksiin kirjoitussarjan aikana.

    Heikkilän viimeisin kirja on syksyllä 2018 julkaistu Lääkkeetön elämä (Otava).

    8
    like
    1
    love
    0
    haha
    0
    wow
    1
    sad
    4
    angry
  • #1268

    Mikella
    Keskustelija

    Mua kiinnostaa että onko hyvä että kävellessä kuitenkin syke nousee? Saa hengästyä? Mulla on ollut ongelmia tuon liikunnan suhteen, en osaa tehdä tarpeeksi vähän, juurikin koska tuntuu että jokapuolella sitä toistetaan miten jokapäivä pitää rehkiä tuntikaupalla…

    1
    like
    1
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
    • #1294

      Antti Heikkila
      Keskustelija

      Ota iisisti ja kävele normaalisti. Sen lisäksi voit alkaa tehdä HIIT -treeniä, vaikka kuntopyörällä korkeintaan 15 min ja vain kaksi kertaa viikossa. Kahden viikon kuluttua kunto on noussut kohisten ja kaiken lisäksi homma koukuttaa. Älä tee liikaa, sillä helposti menee överiksi ja tulee ylikunto, mistä toipuminen vie kauan aikaa. Kun teet HIIT:in, tee se täysillä. Uskomatonta mutta toimii.

      0
      like
      2
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
  • #1270

    Sofiaj
    Keskustelija

    Väitän että ihan kaikkea ei voi kuitenkaan hoitaa ilman lääkkeitä ja on suorastaan vaarallista kannustaa vaikkapa vakavasti sairaita turvautumaan pelkästään ruokavalioon. Milloin sinun mielestäsi on hyvä käyttää lääkärin määräämää lääkitystä?

    6
    like
    1
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
    • #1295

      Antti Heikkila
      Keskustelija

      En ole näin väittänytkään. Mutta käytännössä kaikkia elintasosairauksia voi hoitaa lääkkeettömästi, kuten verenpaine, diabetes 2 jne.

      1
      like
      1
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
  • #1271

    Nimetön

    Nykyään puhutaan paljon ns.luuliemestä. Onko se maineensa veroinen ja käykö se kasvissyöjälle ,joka on ollutkasvissyöjä jo yli 35 vuotta?

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    1
    sad
    0
    angry
    • #1296

      Antti Heikkila
      Keskustelija

      Luuliemi on todella hyvä ruoka joka kannattaa tehdä itse. Luuliemessa on kaikki kehon tarvitsemat rakennusaineet ja mineraalit oikeassa suhteessa. Luuliemi on ollut perusruokaa sairaille ja toipilaille. Mutta jos olet kasvissyöjä, niin miksi sitten syödä eläintä?

      1
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
  • #1272

    Piija
    Keskustelija

    Hei,
    Minulla on ollut vasomotorinen nuha 7 vuotta. Nenä vuotaa ja aivastuttaa jatkuvasti. Tämä on hankalaa töissä hoitoalalla, harrastuksissa ja jokapäiväisissä askareissa. Oireisiin auttaa joka toinen päivä otettu allergialääke, vaikka kaikki allergiat on poissuljettu verikokeissa. Asiaa on tutkittu monet kerrat työterveyshuollossa ja ammattitautipolilla ratkaisua, syytä tai isompaa apua saamatta. Onko muuta vaihtoehtoa kuin alentua lääkärin toteamaan ”se nyt vaan on” vai onko jotain tehtävissä, että tämän saisi loppumaan? Kiitos

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
    • #1297

      Antti Heikkila
      Keskustelija

      Usein nuo epämääräiset ”allergiat” johtuvat usein gluteenista, joka voi sekoittaa koko immuunijärjestelmän. Kokeile olla viljattomalla vähintään 2 kk ja seuraa mitä tapahtuu. Voisit kokeilla D3 vitamiinia 125mcg pv:ssä, myös A vitamiini- nenäsuihketta jota saa apteekista. A vitamiini on hyvin tärkeä limakalvojen terveydelle.

      0
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
  • #1273

    Jonna_Varis
    Keskustelija

    Mitä kannattasi tehdä jos epäilee että on ylikunto? Olisiko sinulla joku hyvä kuivakakun resepti?

    • tätä vastausta muokkasi 2 kuukautta, 3 viikkoa sitten  Jonna_Varis.
    • tätä vastausta muokkasi 2 kuukautta, 3 viikkoa sitten  Jonna_Varis.
    • tätä vastausta muokkasi 2 kuukautta, 3 viikkoa sitten  Jonna_Varis.
    0
    like
    0
    love
    5
    haha
    0
    wow
    1
    sad
    0
    angry
    • #1298

      Antti Heikkila
      Keskustelija

      Sinun kannattaisi keskustella jonkun alan ihmisen kanssa, esimerkiksi urheiluvalmentajan kanssa. Heillä on kokemusta asiassa. Kakkuresepti ei tahdo valitettavasti mahtua näille riveille.

      0
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
  • #1277

    Marjut73
    Keskustelija

    Olen saanut crohnin taudin diagnoosin, mikä tuli minulle aivan puun takaa. Olen kohta viisikymppinen, asunut ikäni maalla ja syönyt mielestäni hyvin. Suvussa ei ole ibd-sairaita. Tavoitteena on lääkkeetön elämä ja olen pysynyt kohta kaksi vuotta remissiossa ilman lääkkeitä, rajoittaen hiilihydraatteja sekä erilaisten luontaistuotteiden avulla. Lääkäri on haukkunut minut mennen tullen, mutta en välitä. Mikä näkemys sinulla on tähän yhä lisääntyvään kansantautiin? Toivoisin, että otat tämän epidemian tarkasteluun seuraavaksi, kun diabetes alkaa olla jo pureskeltu ja ohjeet varsin yksiselitteisen selkeät 😀 Kiitos Antti, teet huipputärkeää työtä!

    1
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    2
    angry
    • #1299

      Antti Heikkila
      Keskustelija

      Kiitos kehuista. Hiilihydraattien rajoitus on tärkeää. Toinen on viljat, jotka kannattaa jättää. Haen aina kontakteja minua viisaimpiin guruihin, joilla on kokemusta elämän eri asioista. Yksi sellainen on hiljattain, lähes 100 vuotiaana kuollut itävaltalainen lääkäri Wolfgang Lutz, joka oli saksankielisen alueen vähähiilihydraattisen ruokavalioterapian asiantuntija. Lutzilla oli yli 10 000 suolistosairauksista kärsivän potilaan aineisto, jotka kaikki paranivat pelkällä ruokavaliolla. Lutz salli pienet määrät leipää ja siksi ehkä toipuminen vei aikaa.
      Pitää vain olla kärsivällinen, sillä takapakkia voi tulla ajoittain, mutta jos pysyy ruokavaliossa niin parin vuoden kuluttua on kuin uusi ihminen. Olen itse huomannut että viljattomuus on hyvin tärkeä asia. Oman kokemuksen mukaan muutos tulee hyvinkin nopeasti muutamassa viikossa tai parissa kuukaudessa.

      1
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
  • #1278

    Chaddy82
    Keskustelija

    Adhd lääkkeistä ei voi vähentää ja se parantaa elämänlaatuani sekä tyttäreni elämää.

    3
    like
    1
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
    • #1300

      Antti Heikkila
      Keskustelija

      Voi olla niin. Maailmalla on myös kokemusta siitä, että ketodieetti voi hyvinkin muuttaa ADHD:n parempaan suuntaan.

      0
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      1
      angry
  • #1279

    Nina_Taponen
    Keskustelija

    Nivelrikon ja kihdin lääkkeetön hoito? Auttaako ruokavalio tai joku muu sen lisäksi? Kiitos!

    0
    like
    1
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
    • #1301

      Antti Heikkila
      Keskustelija

      Niin kummalliselta kuin kuulostaakin, niin kaikki kihtipotilaani jotka olen tavannut, ovat saaneet kihtinsä kuriin pelkällä ketodieetillä. Nivelrikon keskeisin syy on kollageenin puute. Sitä saa luuliemestä, eläinten sidekudoksesta, nahasta jne. Siansorkat (hyydytetyt) on loistava kollageenin lähde. C vitamiini on tärkeä sillä ilman sitä ei kollageenia synny elimistössä.

      2
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
  • #1280

    Olive68
    Keskustelija

    En halua käyttää insuliinia enää. Olen mielestäni onnistunut elämäntapamuutoksessasi ja haluan tietää, mikä on säännöllisen aamusokerin raja, koska voin lopettaa tuon lihotushormonin käytön. Vuosia sitten annos oli 40 yksikköä ja olen saanut sen alennettua 24 yksikköön ja aamusokerit olleet noin 5,4. Lisäksi Eucreas 50 mg aamuin illoin…….Nyt olen tsempannut lisää. Tsekkaan ruokailussa proteiinit/ hiilarit – niiden määrät ja suhde sekä.ns hyvät rasvat (oliiviöljy,MCT, kookos, voi ja erityisesti kirkastettu, avacado, mantelit,tietyt pähkinät)……Tein itse päätöksen ja vaan jätin insuliinin ottamatta ja nyt ovat aamusokerit olleet kuukauden ajan 8….Onko liian korkea!…. Nyt olen lisännyt myös liikuntaa omissa rajoissani. .. Muutos alkoi elokuussa, insuliinin lopetin 4 vk sitten…..Ei ole ollut enää närästystä, nukun yöni paremmin (ennen heräsin 4- 5 kertaa), paino pudonnut 4 kg, ei väsymystä päivisin, jaksan paremmin……Takana aika rankka historia: cushingin oireyhtymä, aivolisäkekasvain leikattu ja loppuiän vaivana nivelrikko niskasta varpaisiin, jonka säryt helpottuneet elämäntapamuutoksen myötä. Sekin auttaa, kun saan viettää ” sittenkunelämää” 5- 6 kk vuodessa Turkissa, ihana ilmasto, puhdas luomuruoka ja helppo keskittyä itsensä hoitamiseen.

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
    • #1302

      Antti Heikkila
      Keskustelija

      Tärkeintä tuossa muutoksessa on pitää hiilihydraatit mahdollisimman matalana ( alle 50g vrk:ssa). Cushing sekoittaa asiaa, mutta jatka sinnikkäästi, niin asia tasapainottuu vähitellen. Verensokeri ei ole huolestuttava, on tärkeää ettei heittele. Ruokavaliolla saat sen pysymään tasaisena. Tsemppiä.

      1
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry
  • #1281

    Uteliaisuuttani
    Keskustelija

    Luin tekstisi ”3 terveellistä tapaa liikkua”. Minua jäi mietityttämään kohta: ”Kortisoli on sokerihormoni, joka lisää rasvan muodostusta – siksi hölkkääminen on huono ratkaisu painonpudotuksen kannalta.”

    En ole kortisolin vaikutuksiin kovin syvällisesti perehtynyt, mutta olen ymmärtänyt, että liikunnan aikana lisääntyvä kortisolitaso nostaa verensokeria, joka sitten hyödynnetään energianlähteenä. Puolestaan, jos verensokeri nousee esim. psyykkisen stressin ja kortisolin vaikutuksesta tämä tällöin alkaa varastoitua viskeraaliseksi rasvaksi, kun yhtälöstä tällöin puuttuu liikunta.

    Tältä pohjalta kysymykseni siis on, että onko yhtälö (juoksu + kortisolin nousu = viskeraalisen rasvan lisääntyminen ja ongelmat painonpudotuksessa) aivan näin suoraviivainen kuin tekstissä annetaan ymmärtää? (Etenkin, kun otetaan huomioon, että energian kulutuksen ja saannin suhdetta voidaan käsittääkseni nykytiedon valossa pitää edelleen merkittävänä tekijänä painonpudotuksessa myös sellaisissa tutkimuksissa, joissa makrojen suhdetta?)

    Tai voitko vaihtoehtoisesti vinkata lähteen, jonka avulla tähän tematiikkaan voisi tutustua fysiologisine perusteineen tarkemmin? Ymmärrän nimittäin, ettei kysymykseeni ehkä ihan lyhyesti ja yksinkertaisesti pysty vastaamaan 🙂 Kiinnostuin myös, että missä juoksijoiden viskeraalisen rasvan taso on todettu, voisiko tähän (oletettavasti johonkin tutkimukseen, johon mahdollisesti viittaat) laittaa myös linkin, sillä haluaisin lukea aiheesta lisää. Kiitos 🙂

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    1
    angry
    • #1303

      Antti Heikkila
      Keskustelija

      Painonpudotuksessa tärkein asia on että insuliini on alhaalla ja samoin kortisoli. Todellakin hölkkä 60% VO2Max tuplaa kortisolin puolessa tunnissa. Juoksu aiheuttaa myös vaurioita alaraajojen lihaksissa hapettumisen seurauksena, mikä lisää insuliiniresistenssiä. Hiilihydraattitankkaus lisää myös insuliiniresistenssiä. Kortisoli lisää sisäelinrasvaa, mikä yhdessä hormoniepätasapainon kanssa lisää matala-asteista tulehdusta.

      Vaikka aerobinen liikunta polttaa rasvaa, niin liikkeen loputtua täytetään rasvavarastot ensiksi adaptaatioilmiön seurauksena. Kyse ei ole kaloriajattelusta sinänsä, vaan miten elimistö reagoi hormonien vaihteluihin. Vastaavasti HIIT tyhjentää lihasten glykogeenivarastot mikä lisää insuliiniherkkyyttä sekä laskee kortisolin ja nostaa kasvuhormonia, joka laihduttaa ja kasvattaa lihaksia. Vastaavasti adaptaatiomekanismin johdosta täytetään lihasten ja maksan sokerivarastot, mutta poltetaan rasvaa mikä jatkuu n. 2 vrk:ta.
      Siis jos insuliini on koholla niin syntyy rasvaa ja lihakset pienenevät, jota tehostaa kohonnut kortisoli. Jos insuliini ja kortisoli ovat matalalla palaa rasva ja lihakset kasvavat kohonneen kasvuhormonin takia.

      1
      like
      0
      love
      0
      haha
      0
      wow
      0
      sad
      0
      angry

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.