Luonnollista apua masentuneelle

Hidasta elämää -keskustelu Foorumit Hyvinvointi Luonnollista apua masentuneelle

Tämä aihe sisältää 8 vastausta, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Peppi58 6 kuukautta, 1 viikko sitten.

  • Julkaisija
    Viestit
  • #551

    Peppi58
    Keskustelija

    Hei kaikki te joita tämä aihe kiinnostaa. Ennen kuin alan kertoa kokemuksistani sen enempää, ”tunnustelen” ensin onko tämä oikea foorumi jakaa tietoa. Minulle on kertynyt sitä n. 6 vuoden ajalta omien kokemusten pohjalta. Myös ammattini tuoma osaaminen on ollut suurena apuna, voisin sanoa että ratkaisevassa osassa. Niin moni ihminen kärsii tänä päivänä masennuksesta ja ahdistuksesta, eikä tunnu saavan apua mistään. Haluaisin yrittää auttaa kertomalla siitä miten minä olen selvinnyt psykoosista ja suljetulta osastolta tähän päivään jolloin pärjään hyvin ainoastaan terveellisellä ravinnolla, tietyillä ravintolisillä ja tietysti kiinnittämällä huomiota siihen että mikään ympärilläni ei nosta stressitasoani liian kuormittavaksi. Jos kiinnostaa niin laittakaa viestiä ja aletaan keskustelemaan terveisin Peppi58

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
  • #555

    Susu
    Keskustelija

    Minua tämä aihe kiinnostaa! Vakavan uupumuksen, ahdistuksen ja jonkin asteisen masennuksen kanssa kamppaillut. Voin jo paremmin, liikunta, terveellinen ravinto ja mineraalit auttanut minulla. Mielenkiinnolla jään seuraamaan keskusteluja.

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
  • #562

    Peppi58
    Keskustelija

    Hei Susu. Masennukseen liittyy melkoinen aihe-alue elämänarvoista työntekoon, perhesuhteista asuinpaikkaan jne.Ravinto on yksi tärkeä alue jolla voidaan vaikuttaa paljon siihen miten ihminen voi. Yksin sillä ei tietenkään ratkaista esim masennusta jos ei puututa syihin jotka masennusta ja ahdistusta aiheuttaa. Aoitan kuitenkin siitä mistä ravintoaineista minulle on ollut suurta apua pyrkiessäni tasapainoon itseni kanssa. Omega-3 rasvahapot EPA ja DHA ovat monien tutkimusten perusteella erittäin hyödyllisiä aivojen toiminnan kannalta ja niillä on myös hyvä vaikutus mielialaan. Niitä on kuitenkin saatava riittävä määrä että toivottava vaikutus ilmenee. Eli EPAn ja DHAn määrä on oltava vähintään 1g kerrallaan päivässä. Itse otan sen päivällä ruoan yhteydessä. Joissain tutkimiksissa mainitaan että se on nimenomaan EPA jolla on suotuisa vaikutus esim masennuksen ehkäisyssä, mutta omien kokemusten perusteella esim 4 kpl Möllerin kalaöljykapseleita aikaansaa hyvän vaikutuksen. Apteekista niitä ei välttämättä kannata ostaa koska siellä kaikki ravintolisät ovat paljon kalliimpia. Hyvin tehokas mielialan kohottaja on Berberiini. Se mm lisää serotoniinin määrää. Berberiinituotteisiin on myös lisätty kromia joka on myös mielenterveyden kannalta tärkeä aine. Netistä löytyy paljon tietoa molemmista. Sitten tietysti magnesium jolla on hermostolle erittäin tärkeä vaikutus niin kuin on myös joillain B-ryhmän vitamiineilla. Yksi koko elimistöä piristävä aine on Karnosiini jolla on todettu olevan hyviä vaikutuksia myös esim masennuksen hoidossa. Tässä tuli jo aikamoinen määrä pelkkiä lisäravinteita joilla voi aloittaa tukemaan masentuneen ihmisen paranemista. Kuten alussa totesin ravintolisät ovat vain yksi osa millä voidaan vaikuttaa parantavasti mutta siinä vaiheessa kun ihminen on todella pohjalla ja uupunut, hän ei kykene huolehtimaan itsestään ravinnolla eikä tekemään mitään isoja elämänmuutoksia. Siksi ravintolisillä on kaikkein helpointa aloittaa ja ainakin omalla kohdallani huomasin vaikutuksen alkavan melko nopeasti. Paljon riippuu tietysti kunkin ihmisen tilanteesta ja miten kukakin reagoi eri aineisiin. Tässä joka tapauksessa luonnon ensi-apu paketti masentuneelle jonka itse olen havainnut todella hyväksi ja olisin todella iloinen jos tästä tiedosta olisi apua muillekin.

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
  • #564

    Orkidea8
    Keskustelija

    Kiitos mielenkiintoisesta aiheesta! Lukisin mielelläni lisää… Onko lisää vinkkejä ahdistuksen luonnonmukaiseen hoitoon? Mitä kehon rentouttaminen on sinulle merkinnyt? Minulle se on se tärkein juttu jolla ahdistus pysyy aisoissa 🙂 kiitos kun jaatte kokemuksia Peppi58 ja Susu ! Myös tämä jakaminen auttaa ja muistuttaa, ettei ole sittenkään ainut joka välillä kärsii. Ja toipuminen on mahdollista!

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
  • #568

    Peppi58
    Keskustelija

    Heippa Musiikki, kävely ja yleensäkin ulkona oleminen ovat auttaneet minua huonoina hetkinä. Kaiken sellaisen tekeminen, mikä tuntuu itsestä hyvältä, auttaa. Myös maalaaminen ja käsitöiden tekeminen ovat minulle tosi terapeuttista puuhaa. Sitten tulee vielä mieleen hauskat elokuvat ja ohjelmat, missä saa nauraa. Nauru on erinomaista lääkettä mielelle. Kuten sanottu, kaikki mistä tulee hyvä mieli, oli se nyt sitten vaikka päälläseisontaa, sitä kannattaa tehdä. Sen sijaan se tai ne asiat, jotka aiheuttavat masennusta ja ahdistusta, niistä on päästävä eroon jos aikoo todella parantua. Minusta se on yksi keskeinen ongelma masennuksen hoidossa, että liian vähän kiinnitetään huomiota siihen, mikä ongelma/ongelmat on kaiken takana. Miksi ihminen masentuu ja ahdistuu. Yhtälailla kun aletaan hoitaa niitä oireita joita esim masentuneella on, niin pitäisi puuttua niihin taustatekijöihin jotka kyseisen ongelman aiheuttaa. Syynä on melkein aina stressi joka on saattanut kestää vaikka kuinka kauan ja syödä ihmistä sisältäpäin. Jokainen meistä reagoi stressiin omalla tavallaan ja jokaisella sen aiheuttaja on erilainen kuin muilla. Mikään lääke tai metodi, dieetti, ravintolisät eivät auta jos taustalla olevaa stressitekijää ei saada poistettua. Kirjoitelkaa jos juttuni herättää ajatuksia. Palataan seuraavassa numerossa

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
  • #570

    Tilta
    Keskustelija

    Hei Peppi58, ’ Jokainen meistä reagoi stressiin omalla tavallaan ja jokaisella sen aiheuttaja on erilainen kuin muilla.’ Olet aivan oikeassa. Itse kävin vuosia ’saamassa supportiivista terapiaa’, kun stressasin kaikenlaisista perhettä koskevista asioista. Kokeiltiin kaikenmaailman lääkkeet masennukseen, mutta mikään ei auttanut. Lääkäri vaan totesi, ettei minua voida parantaa.
    Stressiä aiheuttaneet jutut väistyivät n. 4 v sitten ja aloin pohtia, miksi reagoin asioihin voimakkaammin kuin moni muu. Jospa silloin parikymmentä vuotta takaperin olisin tiennyt sen, mitä itsestäni nyt tiedän, olisin osannut reagoida asioihin toisella tavalla enkä niin paljoa stressannut. Koskaan ei terapiassa puhuttu, minkälainen lapsuuteni ja nuoruuteni oli ollut. Vajaassa vuodessa on selvinnyt lapsuuden kokemusten vahva yhteys stressiherkkyyteeni.
    Kaikkein parhaimman avun olen saanut mindfulnessista, sitä tässä yritän soveltaa päivittäin 🙂

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
  • #571

    Peppi58
    Keskustelija

    Hei Tilta Olen keskustellut monien ihmisten kanssa joilla on eri tyyppisiä ongelmia mielenterveyden kanssa. Hyvin usein syyt löytyvät juuri lapsuudesta. Jossain vaiheessa elämää ihminen alkaa oireilemaan kun ei enää jaksakaan elää sen roolimallin mukaan mikä aikoinaan on lapsuudessa rakentunut joko omasta tai muiden toimesta. Uskon että suurimmalla osalla ihmisistä on jonkinlaiset haavat menneisyydessä jonka kanssa he elävät. Toiset eivät ehkä reagoi mielellään mutta saattavat taas sairastua johonkin muuhun sairauteen. Sielläkin on kuitenkin jonkun asteinen stressi taustalla joka heikentää elimistön puolustuskykyä. Toivottavasti tulevaisuudessa nähdään nykyisen sairaan/terveyden hoidon tilalla järjestelmä jossa ihmistä hoidetaan kokonaisuutena jossa huomioidaan ihmisen historia ja olosuhteet jossa hän elää koska niillä on niin suuri merkitys.

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
  • #572

    Laventelinkukka
    Keskustelija

    Itse kärsin ahdistuksesta ja kausittaisesta masennuksesta syitä löytyy niin lapsuudentraumoista erityisherkkyyteen asti ja takana on pitkä terapia + lääkitysjakso. Itselle tärkeitä ja hyväksi havaittuja tapoja noiden perus elintapojen (liikunta, ravinto ym.) lisäksi on meditointi, hengitysharjoitukset, taide ja kirjoitus, TRE-stressinpurkuliikkeet. Rutiinit ja säännöllisyys on tärkeä asia itselle. Huomaan vieläkin aina välillä tietyllä tapaa vähän syrjäytyväni muista ihmisistä, mutta siihen auttaa kun hyväksyy pelkonsa ja kohtaa ne taas, kerta toisensa jälkeen ja erityisen tärkeää on että puhuu asiasta avoimesti läheisille, toisinaan sitä tarvitsee vain rohkaisua ja se on ihan fine! Elämäni on pääosin hyvää ja tasapainoista, ajoittain tarvitsen intensiivistä aikaa ihan vain itseni ja omien ajatusteni parissa ja tämän asian olen hyväksynyt. Löydän parhaiten omat vastaukseni hiljaisuudesta. Tuo mindfullness on todella tärkeä oivallus! Minulle oli pitkään vaikeaa elää hetkessä, tuntui että aina riitti muutettavaa, aina oli juostava johonkin toiseen suuntaan ja taas toiseen, aina odotti jotain muuta ja jossain muualla kuin tässä hetkessä, se oli yksi kuluttava kierre joka on onneksi nyt takanapäin jo. Asiat on hyvin juuri nyt ja kiitollisus elää tässä hetkessä. Kirjoittaminen on minulla aika laaja-alaista syvimmän itsensä tutkimisesta kiitollisuuspäiväkirjoihin, runoista novelleihin ja tehtävälistoista tulevaisuudentoiveisiin. Nuo samat lisäravinteet menee myös itsellä, auttaa osaltaan pitämään mieleni virkeänä ja kehonikin liikkeessä. Mielenterveydellistä alkukevättä kaikille!

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry
  • #574

    Peppi58
    Keskustelija

    Hei Laventelinkukka ja kiitos omasta puolesta kun jaoit omaa taustaasi. Paljon on tuttua siinä mitä kirjoitit. Nyt ollaan jo paremmalla puolella niin sanotusti. Kova koulu on pitänyt käydä läpi mutta itse näkisin että kaikella on ollut jokin tarkoitus. Ehkä tämän elämän tarkoitus ei sittenkään ole että me olemme mahdollisimman tehokkaita ja tuottavia. Entisessä elämässä tuli tehtyä sellaisia ylisuorituksia että nyt ihmettelee, miten ihmeessä siihen on edes kyennyt. Tänä päivänä kerran totaalisesti ”rikki” menneenä on pakko kuunnella itseään ja omaa jaksamistaan todella tarkasti että mieli pysyy tasapainossa. Työelämään en kyennyt aikoinaan enää palaamaan. Yritin kyllä mutta siitä seurasi sellainen alamäki että ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin työkyvyttömyyseläke. Muutimme myös paikkakuntaa, koska halusimme löytää ympäristön jossa viihdymme. Asuipaikalla on suuri merkitys hyvinvointiin. Tämä saattaa kuullostaa tosi itsekkäältä kun ajatukset pyörii niin paljon oman itsen ympärillä, mutta minä olen sitä ikäluokkaa jota ei todellakaan opetettu ajattelemaan itseään vaan päinvastoin annettiin sellainen esimerkki että itsensä uhraaminen on jotenkin arvostettavaa. Jos mallit olisivat jo aiemmin olleet vähän toisenlaisia niin ehkä niin moni ei olisi polttanut itseään loppuun. Joka tapauksessa tänä päivänä osaa löytää kaikesta läpikäydystä sitä tarkoitustakin. Tiibettiläisillä on viisauksia joista yksi kuuluu, ”kuuntele itseäsi”. Näillä ajatuksilla ja itseäni kuunnellen lähden nyt ulos nauttimaan ihanasta auringon paisteesta ja toivottelen teille mukavia kevätpäiviä. Jatketaan juttua jos jotain kiinnostaa.

    0
    like
    0
    love
    0
    haha
    0
    wow
    0
    sad
    0
    angry

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.